Białko dla sportowców – ważne zagadnienia

bialko-dla-sportowcow-wazne-zagadnienia

Chodzenie na siłownie oraz regularne uprawianie jeśli nie samego, jednego, dowolnie wybranego sportu, to chociaż treningów, jest dzisiaj powszechną praktyką, stosowaną coraz częściej również przez kobiety, chociaż wciąż pozostaje uznawane jako praktyka prawdziwych facetów. W każdym w zasadzie klubie fitness czy na każdej siłowni od razu prowadzone są rozmowy o suplementacji oraz odpowiednich odżywkach, o których być może początkujący nie wiedzą zbyt dużo. Warto jednak dowiedzieć się wszystkiego, co ważne, jeśli myśli się o trenowaniu naprawdę serio.

Białko dla sportowców jako suplement diety

Przede wszystkim należy zacząć od najważniejszej kwestii, a więc od faktu, że ciało sportowca wystawione jest na ogromne próby podczas każdego treningu oraz wymaga zdecydowanie innego i bardziej radykalnego podejścia do diety oraz przyjmowanych suplementów, aby za ich pomocą zniwelować możliwości  osłabienia czy niedoboru jakichkolwiek elementów. Białko dla sportowców jest tak samo ważne, jak witaminy i mikro- oraz makroelementy, ponieważ jest podstawowym budulcem masy mięśniowej. Białko, jako suplement diety, ma więc sprawić, że szybciej będziemy uzyskiwali upragnioną sylwetkę, wypracowywaną za pomocą ćwiczeń na siłowni.

Jak zbudowane są białka?

Na białka składają się porównywane często do „cegiełek” elementy składowe, którymi są endogenne albo egzogenne aminokwasy. Na dwadzieścia jeden znanych aminokwasów dziewięć z nich jest kwalifikowane jako endogenne, czyli możliwe do wytworzenia za pomocą organizmu ludzkiego, pozostałe są egzogenne, czyli te, które trzeba organizmowi dostarczać wraz z pożywieniem lub na przykład suplementami diety.

Rodzaje białek

Na tej podstawie jesteśmy w stanie wyróżnić dwa rodzaje białek: pełnowartościowe oraz, analogicznie, niepełnowartościowe. Do pierwszych z nich należą produkty, w których można znaleźć wspomniany komplet dziewięciu aminokwasów i są to na przykład: ryby, nabiał, a więc mleko, jajka, ser oraz mięsa. Z kolei uważane za zdrowsze warzywa, nasiona, orzechy oraz ziarna traktowane są jako źródło białka, ale niepełnowartościowego. W diecie sportowca szczególnie ważne będzie więc zachowanie w diecie jak najwięcej składników z pierwszej grupy.

Nie oznacza to jednak, że niemożliwe jest uzyskanie pełnej kompozycji dziewięciu aminokwasów w przypadku łączenia różnych produktów niepełnowartościowej zawartości białka. Do wysokobiałkowych produktów z grupy zaliczanych jako tłuste znajdą się jajka, ser żółty, mięso, masło orzechowe, łosoś, zaś w chudych – odtłuszczone mleko oraz chudy ser żółty, tuńczyk, czerwona fasola czy samo białko jaja.

Białko oraz jego poszczególne rodzaje można bez trudu zastąpić dzisiaj odpowiednią suplementacji, która traktowana jest nawet jako rodzaj uzupełnienia codziennej diety. Właśnie dlatego siłownie kładą taki nacisk na spożywanie koktajli wysokobiałkowych przed oraz po treningu. Na rynku można znaleźć całą masę tego typu produktów, dlatego dopasowanie ich do własnych potrzeb nie stanowi dzisiaj żadnego, nawet najmniejszego problemu.

Powiązane wpisy