Jod w ciąży – dlaczego jest tak ważny?

Kobieta w ciąży powinna bardzo dbać o swoją dietę. Zaopatrzenie organizmu w wiele składników odżywczych oraz przyjmowanie potrzebnej ilości kalorii gwarantuje właściwy rozwój płodu. Z tej przyczyny ciężarne muszą często się badać, a na liście obowiązkowych badań znajdują się oczywiście morfologia z biochemią. Dzięki temu można szybko zweryfikować, czy wszystko jest w porządku lub wykazać niedobory czy nadmiary i zacząć je leczyć.

Jod w ciąży

Niektóre składniki odżywcze w tym szczególnym czasie okazują się bardziej istotne od innych i to na nie zwraca się uwagę w pierwszej kolejności. Jednym z wyjątkowo ważnych pierwiastków, których nie może zabraknąć w organizmie, jest jod. Pierwiastek ten kojarzy się głównie z tarczycą. Bardzo często trzeba suplementować jod podczas ciąży, nawet jeśli do tej pory wszystko było w porządku. Zawartość jodu dostarczana z pożywieniem lub w inny sposób pozwala tarczycy produkować ważne hormony, tyroksynę oraz trójjodotyroninę. Łatwo więc domyślić się, że podczas ciąży trzeba sprostać nie tylko wymaganiom własnego organizmu (które wtedy są większe), ale również organizmu dziecka. Ważna jest szczególnie odpowiednia ilość tyroksyny – ten hormon jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, a zwłaszcza mózgu i szkieletu. Kiedyś, gdy suplementacja jodu nie była tak istotna, dochodziło do licznych przypadków kretynizmu u dzieci, wywołanych właśnie brakiem tyroksyny. Dzisiaj jest to już znacznie rzadziej spotykane zjawisko, bo kobiety częściej się badają i reagują na wykrycie ewentualnych niedoborów. U dzieci, których matki odpowiednio suplementowały jod w ciąży, rzadziej pojawiają się choroby tarczycy, gdy osiągną one dorosłość.

Jod dla kobiet w ciąży

Zalecane jest przyjmowanie regularnych, ale nie przekraczających zalecanej normy ilości jodu przez całą ciążę, a później podczas karmienia. Odpowiednią dawkę powinien ustalić lekarz. Większe dawki nie są korzystne dla organizmu, mogą też mieć konsekwencje w postaci niekorzystnych zmian w funkcjonowaniu tarczycy. Rodzaj suplementacji jodu jest dość dowolny, jednak w praktyce nie da się skonstruować diety dostarczającej odpowiednią ilość tego pierwiastka na już. Można to rozwiązać np. zaczynając przyjmowanie jodu o wiele wcześniej, jak też wybierając gotowe suplementy w postaci tabletek.

Witaminy dla kobiet w ciąży

Z uwagi na konieczność suplementowania jodu i uzupełniania także innych składników odżywczych, dieta kobiety w ciąży musi być bogata w wiele zdrowych produktów. Nie można rezygnować z soli (ale też nie należy z nią przesadzać), przy czym lepsza będzie np. morska, a nie typowa kamienna którą najłatwiej spotkać w sklepach. Warto znaleźć trochę miejsca w jadłospisie na ryby słonowodne, które są oczywiście bardzo smaczne – np. tuńczyk i łosoś są wyjątkowo lubiane i zdrowe dla organizmu. Dużo warzyw i owoców również okaże się korzystne dla zdrowia mamy i dziecka. Jeśli chodzi o dostarczanie jodu, dobre są też przetwory mleczne, które chętnie spożywa w tym czasie większość kobiet. Oczywiście w razie jakichkolwiek trudności należy sięgnąć po suplementy dostępne do kupienia w aptece.