Na odporność – witamina C

na-odpornosc-witamina-c

Kwas askorbinowy, a więc wszystkim pod potoczną nazwą znana witamina C jest związkiem, który wykazuje bardzo dużo pozytywnych właściwości zdrowotnych wartych uwagi. Przede wszystkim wspomniana witamina może zostać wykorzystana w kosmetyce, ale także przyczynia się do zwiększenie odporności naszego organizmu, jeżeli będzie stosowana w odpowiedniej dawce, a także regularnie.

Dlaczego wspomniana witamina jest dobra na odporność?

Wszystko dlatego, że dzięki swoim właściwościom działa jak niesamowity przeciwutleniacz. Nie tylko pomaga to w zapobieganiu procesom starzenia. Można także liczyć na wsparcie tej witaminy w postaci ulepszonej pracy naszego układu krążenia, ale również w formie prewencji nowotworowej. Dzięki swoim właściwościom kwas askorbinowy jest także polecany jako środek zwalczający wolne rodniki.

Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że dzięki tej witaminie można wzmocnić swoją odporność. Oczywiście nie mowa tutaj o bezpośrednim działaniu kwasu askorbinowego na bakterie, ale o dużym wpływie na rozwój komórek odpornościowych, które oznacza się literami T oraz B. Właśnie te komórki są bezpośrednio odpowiedzialne za walkę z wirusami oraz bakteriami.

Przedawkowanie witaminy C

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że kwas askorbinowy rozpuszcza się w wodzie, dlatego jego ewentualny nadmiar może zostać razem z nią wydalony z organizmu. Dlatego właśnie tak trudne jest przedawkowanie tejże witaminy. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli przyjmie się więcej, niż około 1000 mg na dzień tej witaminy, wtedy można nabawić się kamieni nerkowych.

Jeżeli w organizmie jest za dużo witaminy C, wtedy zaczyna ona zmieniać się w kwas szczawiowy, który powoduje wytrącanie się wapnia zmieniającego się następnie w kamienie. To jednak nie koniec. Ogromne dawki przyczyniają się ponadto do występowania nudności, ale również zgagi i bólu brzucha.

Niedobór witaminy C

Wbrew pozorom kwas askorbinowy nie należy do witamin, o którego poziom w swoim organizmie nie należy dbać. Jeżeli nie będzie się przyjmować odpowiedniej dawki tejże witaminy, można już po niedługim czasie czuć się zmęczonym, ale także sennym. Co więcej, wiele osób zaczyna skarżyć się na bóle mięśniowe oraz bóle stawów. To jednak nie koniec tej listy.

Bardzo często zwiększa się nasz skłonność do siniaków, jak i krwawienia dziąseł. Spada ponadto odporność naszego organizmu. Gdy dostarczamy samym sobie zbyt mało witaminy C, może to skutkować także znacznie poważniejszymi konsekwencjami w postaci szkorbutu, infekcji zakaźnych, jak i problemów z gojeniem się ran. Czasem zachodzą także problemy z przemianą kwasów tłuszczowych, czy mikrowylewy w obrębie narządów wewnętrznych. Można również cierpieć na zwiększoną łamliwość kości, apatię oraz brak apetytu.

Co ma najwięcej witaminy C?

Aby dostarczyć swojemu organizmowi większej ilości witaminy C, warto wzbogacić swoja dietę o dodatkowe warzywa i owoce, dzięki którym przestaną występować u nas niedobory kwasu askorbinowego. Dobrze będzie zatem zwiększyć swój jadłospis o pomidory, cytrynę, mandarynki i mango. Jak się okazuje, najwięcej tejże witaminy jest jednak w papryce, pomarańczy oraz papai.

Powiązane wpisy