Najlepsze witaminy dla kobiet karmiących

najlepsze-witaminy-dla-kobiet-karmiacych

Kobiety, które aktualnie karmią piersią, muszą wyjątkowo dbać o swoją dietę. Musi być ona zbilansowana i bogata w liczne składniki odżywcze, a także oczywiście witaminy. Obowiązuje jednak ważna reguła: nie należy nic robić na własną rękę, a każdą zmianę w diecie, zwłaszcza taką pod kątem witamin czy innych składników, należy skonsultować z lekarzem. Chodzi bowiem o to, że do produkowanego mleka nie powinny trafiać ani zbyt małe, ani zbyt duże ilości wymienionych elementów.

Witaminy podczas karmienia piersią

Najwięcej uwagi potrzeba wtedy, gdy wykonane przez młodą mamę badania pokazały niekoniecznie właściwy poziom witamin czy też innych składników odżywczych. Niezbędna jest poprawa stanu rzeczy tak, by nie dopuścić do pogłębiania się zaobserwowanego niedoboru lub nadmiaru. Żeby od samego początku robić to dobrze, trzeba skonsultować się z odpowiednim specjalistą – niekiedy poradę zapewnia lekarz, do którego chodzimy regularnie, innym razem można udać się do dietetyka.

Efektem powinien być proponowany jadłospis wraz z różnymi poradami żywieniowymi. Szczególnie ostrożnie trzeba traktować kwestię ewentualnej suplementacji. Gdy brakuje jednej witaminy, a reszta jest w normie, wykorzystanie preparatu typu „multiwitamina” może przynieść więcej szkody niż pożytku. Najlepiej jest uzyskać od lekarza dokładne wytyczne i trzymać się ich przynajmniej do czasu skończenia karmienia dziecka piersią.

Różne mniej lub bardziej groźne skutki niewłaściwego dawkowania

Niedobory witamin w organizmie mogą powodować poważne choroby i różne nieprzyjemne dolegliwości, to samo jednak dotyczy nadmiaru. Praktycznie każda witamina może zaszkodzić, jeśli będzie jej zbyt dużo. Do niedawna uważano, że witamina C jest nieszkodliwa, nawet przyjmowana w dużych ilościach – tymczasem nie jest to prawdą, jej nadmiar może stać się przyczyną kamicy nerkowej, czyli bardzo niebezpiecznej i bolesnej choroby.

Tak dzieje się też w przypadku każdego związku organicznego, w dodatku niektóre łatwiej przedawkować niż inne. Szczególnie uważać trzeba na pierwiastki takie jak wapń, magnez, potas i sód, a także na kwasy omega 3 i omega 6.

Witaminy a karmienie piersią

Zdrowa, zbilansowana dieta pomoże uczynić mleko pokarmem zdrowym dla nowonarodzonego maluszka. Czas karmienia piersią jest różny u różnych mam, ale nawet jeśli będzie dość krótki, pozwoli wyposażyć młody organizm w wiele potrzebnych składników odżywczych.

Powinny się w niej znaleźć zielone warzywa, owoce cytrusowe, pełnoziarniste pieczywo – to źródło kwasu foliowego, niezbędnego do właściwego rozwoju dziecka. Niezbędne jest też dostarczanie określonych ilości cynku dla wykształcenia odporności – produkty z cynkiem to m.in. jaja i kasze. Zadbać trzeba też o właściwą ilość kwasów omega 3, które są ważne jeszcze w ciąży, a później podczas karmienia maluszka. Źródłem tych kwasów są przede wszystkim ryby morskie.

W większości przypadków ryb jest w diecie za mało, dlatego też należy podjąć odpowiednią suplementację (ściśle pod kontrolą lekarza). Podczas karmienia piersią trzeba pamiętać o regularnych badaniach krwi, których wykonanie pozwoli monitorować aktualny poziom wszystkich istotnych minerałów oraz witamin.

Powiązane wpisy