Naturalne metody na lepsze trawienie

Dość sporo osób miewa przeróżne problemy związane z układem pokarmowym – zbyt wolny metabolizm, skłonność do biegunek, zespół jelita drażliwego, dokuczliwe zaparcia… Ta ostatnia dolegliwość bywa szczególnie uciążliwa, bo nieleczona może powodować np. hemoroidy, wymioty kałowe i wiele innych nieprzyjemnych schorzeń. Trzeba więc umiejętnie z nią walczyć.

Błonnik na zaparcia

Naturalnym składnikiem regulującym działanie układu pokarmowego i wspierającym procesy trawienne jest błonnik. Oprócz tego, że pomaga pozbyć się skłonności do zaparć, chroni przed ewentualnymi zatruciami i wpływa na lepsze działanie wszystkich narządów uczestniczącym w trawieniu pokarmów. Przyswajanie błonnika możliwe jest na kilka sposobów. Przeważnie wybiera się po prostu odpowiednią dietę, ale można też skorzystać z preparatów zawierających błonnik na trawienie w postaci płynu lub proszku do rozpuszczania, czasem też tabletek. Są one często łatwiejsze do przyjmowania, nie trzeba też zmuszać się do jedzenia niesmacznych rzeczy (sporo produktów zawierających błonnik odbiega od charakterystyki tego, co większość określa „smacznym jedzeniem”). Powinny zostać jednak przepisane przez lekarza, nie sięgamy nigdy po suplementy i preparaty kupione w przypadkowym punkcie, przez internet, warto uważać też na te z supermarketów czy z kiosków.

Pomocny błonnik, czyli jak wykorzystać jego zalety?

Łatwo przyswajalny błonnik w tabletkach będzie skutecznie zapobiegał powstaniu nieprzyjemnej dolegliwości – hemoroidów. Są one nie tylko bardzo problematyczne w leczeniu, gdy już się rozwiną, ale również grożą przekształceniu w np. nowotwór złośliwy odbytu. Dzięki regularnemu spożywaniu błonnika można odsunąć od siebie widmo hemoroidów i cieszyć się bardzo długo bezproblemowo działającym układem pokarmowym. Na wystąpienie hemoroidów narażone są zwłaszcza osoby z obciążeniami genetycznymi oraz ze skłonnościami do zaparć, a także wykonujące siedzącą lub stojącą pracę. Przyjmowany przez nich błonnik w proszku jako element codziennej diety pozwoli uregulować wypróżnienia i pozbyć się nieprzyjemnego „parcia” podczas próby załatwienia się. Nawet jeśli już rozwiną się hemoroidy,  można zapobiec dalszym zmianom poprzez skrupulatną dbałość o jakość diety. Wtedy już nie powinno się ryzykować, trzeba zmienić jadłospis i w dalszym ciągu przyjmować błonnik w wybranej formie.

Błonnik na zaparcia

Dieta bogata w błonnik lub wyposażana w ten składnik za pomocą zewnętrznej suplementacji (np. błonnik jabłkowy w proszku) wymaga podawania jednocześnie sporych ilości płynów. Zalecenia dietetyczne dla osób z zaparciami w każdym przypadku dotyczą wypijania przynajmniej litra wody dziennie, ale jeśli podaje się również błonnik w dowolnej postaci, tej wody musi być więcej. Dzięki temu efekty kuracji są znacznie lepsze. Jeśli zdecydujemy się na tabletki, proszek lub inną formę, można pominąć już wprowadzanie błonnika poprzez różne specjalnie przyrządzane potrawy. Odpowiednia ilość wody niezbędna jest w każdym przypadku, gdyż jeśli się jej nie dostarczy, problem z zaparciami nie zniknie, może nawet się pogłębić.

Powiązane wpisy