Witamina C na odporność

witamina-c-na-odpornosc

Wykorzystanie witaminy C podczas budowania lub podnoszenia odporności organizmu jest znane nie od dzisiaj. Już kiedyś zauważono, że dzięki regularnemu spożywaniu produktów o dużej zawartości witaminy C może ochronić przed różnymi chorobami, na przykład bardzo groźnym wówczas szkorbutem. Obecnie dzięki podawaniu tej witaminy zarówno w postaci tabletek, saszetek i innych produktów medycznych oraz jej obecności w diecie nie ma większych problemów z zapewnieniem swojemu organizmowi odpowiedniej ilości niezbędnej do zdrowego życia.

Różne rodzaje witaminy C?

Jak się okazuje, witamina C nie jest składnikiem jednorodnym. Wyróżnia się witaminę C lewoskrętną i prawoskrętną, co teoretycznie nie ma znaczenia dla przeciętnej osoby, która myśli o suplementacji lub chce zwiększyć swoją odporność (jak działa witamina C na odporność). Tą bardziej pozytywną jest zdecydowanie lewoskrętna. Ktoś bliżej interesujący się tematem być może zetknął się niejednokrotnie z opiniami, że właśnie lewoskrętna może być stosowana w celach leczniczych, a od prawoskrętnej należy najlepiej uciekać. Niekoniecznie jest to prawda, a raczej przesąd. Tak naprawdę żadna z „odmian” nie jest groźna ani lepsza/gorsza od drugiej. Jak to dokładnie wygląda?

Witamina C – lewoskrętna czy zwykła?

Najważniejszą różnicą dla przeciętnego pacjenta szukającego witaminy C będzie w tym przypadku cena. Typowa, niedroga witamina dostępna w aptekach i sklepach jest prawoskrętna i, jeśli wierzyć niektórym opiniom, nie należy jej kupować, bo działa niekorzystnie dla zdrowia. Na szczęście nie trzeba się tym przejmować, bo pogłoski o szkodliwości prawoskrętnej odmiany witaminy są mocno przesadzone. Chodzi głównie o to, by ludzie kupowali lewoskrętną witaminę C za znacznie wyższą cenę.

Lewoskrętna witamina C to mit

Tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak lewoskrętna witamina C. Różnicowanie na lewo- i prawoskrętną witaminę wymyślono w oparciu o budowę strukturalną cząsteczki kwasu L-askorbinowego, zakładając, że litera L w nazwie kwasu odnosi się do lewoskrętności jego cząsteczek. Literka ta dotyczy jednak zupełnie czegoś innego (dokładnie położenia atomów poszczególnych składników związku), a ewentualną lewoskrętność oznacza się inaczej – mianowicie plusem i minusem.

Jakiekolwiek różnice w budowie substancji oznaczałyby więc nie lewo- czy prawoskrętność, ale powstanie zupełnie innego związku chemicznego. Jeśli więc ktoś potrzebuje nabyć witaminę C, musi być to kwas L-askorbinowy, nie cokolwiek innego. Dlatego warto uważać i rozsądnie podchodzić do wszystkich super propozycji dostępnych głównie w internecie, żeby nie zasugerować się błędnymi informacjami i nie truć się rzekomą witaminą C, która jest czymś zupełnie innym.

Uwaga na witaminę

Nie należy obawiać się kupowania tabletek z witaminą C w dobrych aptekach. Dostępne w sprzedaży suplementy tej witaminy są bardzo dobre i mają właściwości gwarantujące np. pobudzenie układu immunologicznego. Żeby jednak uzyskać jak najlepsze rezultaty, można postarać się o ułożenie jadłospisu w naturalny sposób wzbogacającego organizm w potrzebną witaminę lub nawet kilka różnych związków jednocześnie.

Powiązane wpisy