Zbliża się jesień – czas zapracować na odporność

Gdy kończy się lato, a zaczyna jesień, pogoda bywa bardzo zwodnicza; zaczynają się chłodniejsze ranki i wieczory, co jakiś czas mocno pada, wieje i do tego trudno się dobrze ubrać, bo raz jest cieplej, raz zimniej. Chociaż odporność warto kształtować przez cały rok, okres pod koniec lata jest „ostatnim gwizdkiem” na zainteresowanie się możliwościami własnego organizmu w zakresie obrony przed chorobami.

Jak szybko poprawić odporność?

Są dwa rodzaje odporności: wrodzona i nabyta. Na tę wrodzoną nie mamy zbytniego wpływu, ale jak najbardziej możemy pracować nad znacznym podniesieniem nabytej. Istnieje kilka dróg, które pozwalają osiągnąć satysfakcjonującą poprawę stanu rzeczy, można je łączyć lub stosować naprzemiennie. Oto i one:

dieta na odporność: właściwie dobierane produkty żywieniowe pozwolą uzupełnić wszystkie niedobory, które otwierają wrota dla wirusów i bakterii. Najlepiej w pierwszej kolejności wykonać badania krwi (morfologię z biochemią) i na tej podstawie uzyskać informację o ewentualnych brakach do uzupełnienia przed nadejściem jesieni. Uogólniając, dobra dieta zawiera wszystkiego po trochu, z uwzględnieniem witamin (o których później). Im więcej różnorodnych produktów, tym lepiej, chociażby z uwagi na to, że zróżnicowany jadłospis poprawia apetyt i dostarcza więcej przyjemności z jedzenia.

– witaminy na odporność: te składniki można dostarczać organizmowi pod kilkoma postaciami. Zdecydowanie najwygodniejszym jest po prostu takie ułożenie diety, by mieć dostęp do każdej z witamin, jak również pamiętać o kontakcie ze słońcem (witamina D). Najwięcej witamin znaleźć można w owocach i warzywach, przeważnie surowych, bo gotowanie niszczy niektóre witaminy. Jeśli układanie i przestrzeganie diety jest zbyt trudne, w aptekach są dostępne gotowe preparaty witaminowe, zawierające odpowiednie ilości do spożywania każdego dnia.

suplementy na odporność: podobnie jak w przypadku witamin w gotowych preparatach, istnieją też suplementy pozostałych składników odżywczych. Wszelkie takie produkty najlepiej jest przyjmować pod kontrolą lekarza, żeby nie przedawkować niczego oraz nie korzystać z preparatów niedostosowanych do swoich potrzeb.

Jeśli jednak nie uda ci się uchronić przed chorobą pomocne okazać się mogą inhalacje na zatoki, dzięki którym szybko pozbędziesz się kataru i zapalenia zatok

Inne metody na wzmacnianie odporności

Obecnie dzieci nie mają już takiej odporności jak wiele przeszłych pokoleń, mimo dostępu do przeróżnych suplementów i witamin. Dlaczego tak jest? Niektórzy uważają, że to wina wszechobecnych szczepień, co jednak jest ewidentną bzdurą. Wytłumaczenia takiego stanu rzeczy należy raczej upatrywać w tym, że niegdysiejsi rodzice otaczali swoje pociechy mniejszą kuratelą w zakresie spędzania wolnego czasu. Dzieci od najmłodszych lat bawiły się na zewnątrz, brudziły się i stykały w naturalny sposób z wieloma bakteriami i wirusami, wzmacnianie odporności zachodziło więc półautomatycznie. Miała na to wpływ także zabawa na świeżym powietrzu przy dobrej i złej pogodzie – coś takiego określa się „hartowaniem”. Obecne maluchy są otoczone troską i nie mogą się ani brudzić, ani przebywać na zewnątrz ile chcą, mają ograniczony kontakt z rówieśnikami, dlatego też ich odporność jest znacznie mniejsza niż mogłaby być.

Powiązane wpisy